Algemene voorwaarden
U kunt deze algemene voorwaarden ook als PDF downloaden:
A. Algemene voorwaarden Webwinkel – PDF Versie
B. Algemene voorwaarden Service Dienst – PDF Versie
Algemene voorwaarden Webwinkel
A. Artikel 1 Algemeen
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten met Datreco betreffende de verkoop, levering, betaling, reparatie en onderhoud van computers, componenten, randapparatuur, software en de daarmee verband houdende producten en/of diensten.
1.2 Naast deze algemene voorwaarden kan Datreco aanvullende voorwaarden hanteren die specifiek van toepassing zijn op de soort transactie en/of aard van werkzaamheden. De aanvullende voorwaarden maken deel uit van onze algemene voorwaarden.
1.3 Een beroep van de afnemer op voorwaarden die niet van toepassing zijn op deze algemene voorwaarden wordt door Datreco niet geaccepteerd.
1.4 Een exemplaar van deze algemene voorwaarden is ten alle tijden telefonisch of per e-mail aan te vragen bij Datreco.
1.5 Datreco houdt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen en/of uit te breiden.
Artikel 2 Offertes
2.1 Alle offertes opgesteld door Datreco zijn vrijblijvend, tijdelijk, onverbindend en zolang de voorraad strekt, tenzij anders in de offerte is vermeld.
2.2 Prijsvermeldingen op de Datreco internetsite, eventuele folders en advertenties zijn geen offerte.
2.3 Offertes hebben een beperkte geldigheid van 14 dagen tenzij anders vermeld.
Artikel 3 Overeenkomsten
3.1 Overeenkomsten met Datreco komen pas dan tot stand wanneer Datreco een bestelling of reparatie opdracht op haalbaarheid heeft beoordeeld. Datreco heeft het recht om zonder opgave van redenen bestellingen of opdrachten niet te accepteren of uitsluitend te accepteren onder de voorwaarde dat de verzending geschiedt onder rembours of na vooruitbetaling, in welk geval de afnemer dienovereenkomstig zal worden ingelicht.
Artikel 4 Afbeeldingen
4.1 Alle afbeeldingen, tekeningen, gegevens betreffende gewichten, afmetingen, kleuren, gegevens met betrekking tot de toepasbaarheid van de apparatuur, in prijslijsten, op de Datreco internetsite, in folders, brochures en advertenties worden met de grootst mogelijke zorg samengesteld, en gelden echter slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding geven tot schadevergoeding en/of ontbinding.
Artikel 5 Prijzen en betaling
5.1 Wanneer u besteld en betaald via iDeal, dan worden geen transactiekosten in rekening gebracht, ongeacht de order grote en de hoeveelheid artikelen. Na ontvangst van uw betaling zullen wij de producten direct opzoeken in onze voorraad of onze leveranciers opdracht geven deze z.s.m. aan ons te leveren.
5.2 Bij betaling via bank of giro worden geen transactiekosten in rekening gebracht. U verricht de betaling middels een overschrijving van uw bank/giro naar ons. Na ontvangst van uw betaling zullen wij de producten z.s.m. aan u leveren.
5.3 Met ingang van 1 Januari 2009 biedt Datreco slechts beperkt haar producten aan onder rembours. De standaard kosten voor rembours zendingen bedragen € 15,95 waarbij tevens over het totaal bedrag aan producten 1% extra in rekening wordt gebracht (door postNL).
5.4 De producten van Datreco worden geleverd tegen de prijzen die gelden op de datum van verzending vanaf het magazijn van Datreco.
5.5 De prijzen zijn, indien anders vermeld, inclusief BTW, in Euro en exclusief verzendkosten.
5.6 Behoudens het geval van contante verkoop of zending onder rembours, dient de betaling van de door Datreco geleverde artikelen en/of diensten vooraf te geschieden. Indien er een andere schriftelijke overeenkomst is afgesloten, dient men binnen 10 dagen na factuur datum te betalen. Na het verstrijken van 30 dagen na de factuurdatum is de afnemer die in gebreke blijft met tijdige betaling, zonder dat hiervoor een ingebrekestelling vereist is, van rechtswege in verzuim en is hij over het openstaande factuurbedrag een rente verschuldigd van 1,5% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als hele maand geldt. Verder is Datreco gerechtigd het door de afnemer verschuldigde bedrag te verhogen met (buiten) gerechtelijke invorderingskosten, die van advocaten, deurwaarders, interne kosten, etc. daaronder begrepen. Worden deze kosten niet tijdig voldaan, dan zullen die, vooruitlopend op de vaststelling van de werkelijke kosten, voorlopig worden bepaald op een bedrag van 15% van de onbetaalde factuur, met een minimum van € 250,00.
5.7 Door de afnemer gedane betalingen strekken steeds ter voldoening van verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de afnemer dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
5.8 Niet tijdige betaling geeft Datreco het recht haar prestatie en/of andere overeenkomsten met de afnemer op te schorten, dan wel te ontbinden, zonder dat de afnemer recht heeft op schadevergoeding in welke wijze dan ook.
5.9 Datreco is ten alle tijden gerechtigd, op welke wijze dan ook, te vorderen dat de afnemer voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de door Datreco te verrichten prestaties.
5.10 Het is de afnemer niet toegestaan zonder toestemming van Datreco verrekening van facturen toe te passen.
5.11 Door Datreco in behandeling genomen reclames en/of garantieaanspraken geven de afnemer niet het recht tot betalingsuitstel of gedeeltelijke betaling.
5.12 Cheques, wissels en vreemde valuta worden niet geaccepteerd.
Artikel 6 Verzending en aflevering
6.1 Ondanks dat op onze website een voorraad indicatie aanwezig is, wordt in dit geval uitgegaan van de voorraden bij onze leveranciers. Datreco heeft een minimale voorraad om op deze wijze de prijzen zo goed en realistisch mogelijk te behouden. Bestellingen verricht tussen Zondag en Donderdag zullen veelal binnen 2 werkdagen bij u arriveren mits uw betaling in ons bezit is en uw bestelling is ontvangen voor 17:00 uur.
Kleine indicatie van geschatte levertijd
Besteld op Geschatte levering op
Maandag Woensdag
Dinsdag Donderdag
Woensdag Vrijdag
Donderdag Zaterdag
Vrijdag Dinsdag
Zaterdag Dinsdag
Zondag Dinsdag
Aan deze indicatie kunnen geen rechten worden ontleend. Het betreft een indicatie waarbij wordt uitgegaan van producten welke op voorraad zijn bij Datreco en/of haar leveranciers.
Let Op!
Tijdens feestdagen kunnen leveringstijden afwijken.
Verzending via DHL duurt enkele dagen langer dan verzending via postnl.
Bij bestellingen met een order bedrag boven de € 500,00 waarbij de producten bij ons en onze leveranciers voorradig zijn, zullen wij alles in het werk stellen uw producten binnen 24 uur na bestelling aan u te leveren, mits uw betaling in ons bezit is en uw bestelling is ontvangen voor 17:00 uur.
6.2 Verzendkosten
Onze verzendkosten zijn duidelijk en eenvoudig en kunnen gekozen worden bij uw bestelling.
De keuzes zijn:
Postnl: duurt 1 tot 3 werkdagen
Bezorgen standaard € 6,75
Bezorgen verzekerd € 8,50
DHL: duurt 2 tot 5 werkdagen
Afhalen servicepunt € 4,50
Bezorgen standaard € 5,25
Bezorgen verzekerd € 6,95
Wanneer producten onverhoopt niet leverbaar blijken, zullen wij eerst contact met u opnemen.
Afhalen
Wanneer u de door u bestelde producten wilt afhalen, dan is dit mogelijk in overleg. Wij nemen wanneer uw producten op voorraad zijn of wanneer wij deze hebben ontvangen van de leveranciers, contact met u op om een afspraak te maken.
Verzekering van uw pakket
Elke bestelling die wij verzenden en waarbij u als klant heeft aangegeven dat u de producten middels ‘verzekerde verzending’ wenst te ontvangen, is verzekerd tegen het verdwijnen of beschadigd raken tijden het transport.
Als de vervoerder een zending aflevert met duidelijk zichtbare schade:
• Vraag de vervoerder op het moment van ontvangst een formulier te ondertekenen waarin verklaard wordt in welke staat uw bestelling afgeleverd is.
• Neem contact op met Datreco en leg de situatie uit.
• Neem indien mogelijk een aantal digitale foto’s van de zending.
• Indien u de schade ontdekt nadat u voor ontvangst heeft getekend en de vervoerder al is vertrokken, neem dan direct contact op met Datreco, het liefst voorzien van digitale foto’s van de beschadiging zodat wij het probleem zo snel mogelijk kunnen oplossen.
Bezorging op een afwijkend (zakelijk) adres
Indien u een zending niet op uw huisadres maar op een afwijkend (zakelijk) adres laat bezorgen, wees u er dan van bewust dat de bezorger niet altijd de zending bij de geadresseerde persoonlijk kan afleveren. Het kan zijn dat de zending in de postkamer of bij de receptie moet worden achterlaten. Uiteraard moet er wel voor ontvangst van de zending worden getekend door degene die de zending in ontvangst neemt. Het is belangrijk dat het bovenstaande voor u acceptabel is zodra u een zending niet op uw huisadres laat afleveren. Zowel Datreco als onze vervoerders kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor verlies of schade nadat uw zending op een afwijkend (zakelijk) adres is afgeleverd.
Acceptatie van pakketen tijdens aflevering
Wanneer de door u bestelde producten niet door u aan de deur worden geaccepteerd of worden afgehaald bij een tntpost afhaal locatie, zal Datreco het eventueel vooruit betaalde bedrag crediteren. Wanneer een weigering van rembours zendingen plaats vind of niet wordt afgehaald, zullen in geval van volgende bestellingen geen rembours mogelijkheden worden geaccepteerd.
Artikel 7 Eigendomsvoorbehoud
7.1 Datreco behoudt het recht van eigendom voor alle door haar geleverde artikelen tot het moment van volledige betaling van de prijs van alle door Datreco aan de afnemer geleverde of nog te leveren artikelen, alsmede van eventuele vorderingen voor door Datreco ten behoeve van de afnemer in het kader van de levering van artikelen verrichtten of nog te verrichtten werkzaamheden en/of diensten en hetgeen Datreco van de afnemer te vorderen mocht hebben wegens een tekortkoming van de afnemer in de nakoming van de tussen Datreco en de afnemer gesloten overeenkomst, daaronder begrepen incassokosten, rente en eventuele boetes.
Artikel 8 Leveringstermijnen
8.1 Opgaven van levertijden zijn bij benadering, tenzij anders is overeengekomen. Datreco is voor overschrijding van de levertijd nimmer aansprakelijk.
8.2 Overschrijding van een levertermijn geeft de afnemer nimmer het recht tot enige vorm van schadevergoeding, op ontbinding van de overeenkomst of welke andere actie dan ook. Dit is slechts anders in geval van opzet of grove schuld van Datreco of haar leidinggevend personeel of indien de levertijd met meer dan drie maanden wordt overschreden. In dit geval heeft de afnemer het recht de overeenkomst te ontbinden, zonder echter aanspraak te maken op enige vorm van schadevergoeding.
Artikel 9 Reclames/klachten
9.1 Reclames over ondeugdelijke of onvolledige levering dienen door de afnemer binnen 8 dagen na ontvangst van de artikelen schriftelijk – met behoorlijke omschrijving van reden – kenbaar gemaakt te worden aan Datreco. Na het verstrijken van deze termijn wordt Datreco geacht haar verplichtingen correct te zijn nagekomen en gaat Datreco er van uit dat de afnemer de goederen en/of diensten en facturen als correct heeft geaccepteerd.
9.2 Reclames geven aan de afnemer nimmer het recht zijn betalingen op te schorten.
9.3 Indien een reclame door Datreco gegrond wordt bevonden, kan Datreco overgaan tot het volgende:
A: de factuur herzien en het factuurbedrag dienovereenkomstig wijzigen.
B: het geleverde vervangen door een artikel met dezelfde specificaties of te repareren waarbij de vervangen artikelen of onderdelen aan Datreco worden afgegeven.
C: het geleverde terug te nemen en de overeenkomst te ontbinden, onder restitutie van het door de afnemer betaalde factuurbedrag (exclusief verzendkosten) zonder gehouden te zijn aan enige vorm van schadevergoeding.
9.4 De afnemer dient in alle gevallen Datreco drie keer de gelegenheid te bieden tot het herstellen van eventuele gebreken.
9.5 Software waarvan het zegel is verbroken en/of de verpakking is geopend kan nimmer worden geretourneerd.
Artikel 10 Garantie
10.1 Datreco verleent ten aanzien van de door haar geleverde artikelen een zogenaamde “carry-in” garantie van een (1) jaar. Artikelen worden altijd eerst uitgebreid getest en bij een foutdiagnose (defect) worden de meeste artikelen tegen hetzelfde artikel omgeruild, mits deze nog leverbaar en op voorraad zijn. Voor particulieren en bedrijven geldt een omruiltermijn van maximaal drie (3) maanden na factuurdatum, Voor wederverkopers is deze omruiltermijn 14 dagen. Zijn artikelen niet (meer) op voorraad of niet onder deze regeling vallen, dan gaan ze voor reparatie retour naar onze leverancier, wij zijn dan afhankelijk van de reparatietermijn van die leverancier. Voor wederverkopers geldt echter een garantietermijn van zes (6) maanden, tenzij de producent een langere garantietermijn hanteert.
10.2 Bovenstaande geldt alleen als de artikelen zijn retour gezonden met het hiervoor bestemde ‘formulier voor retourzendingen” en indien de afnemer zich heeft gehouden aan de bepalingen van het “formulier voor retourzendingen”.
10.3 De afnemer dient de voor vervanging of reparatie in aanmerking komende zaken voor eigen rekening en risico op te sturen of af te leveren op het door Datreco op te geven adres.
10.4 De afnemer kan geen beroep doen op de garantiebepalingen:
A: indien de afnemer de zaken heeft verwaarloosd.
B: indien de artikelen of componenten niet meer zijn voorzien van het Datreco garantiezegel en/of serienummer.
C: indien de afnemer wijzigingen aan de artikelen heeft aangebracht c.q. heeft laten aanbrengen door derden. Waaronder ook vallen reparaties die niet door of namens Datreco zijn verricht.
D: bij onoordeelkundig of onzorgvuldig gebruik, verkeerde aansluitingen, verkeerde netspanning, blikseminslag, beschadiging door inwerking van vocht of andere van buiten komende oorzaken of onheilen.
E: indien het apparaat niet volgens de gebruikelijke dan wel in de gebruiksaanwijzing omschreven wijze is onderhouden.
F: indien het apparaat wordt gebruikt met ondergeschikte of verkeerde accessoires.
G: indien artikelen worden teruggezonden als zijnde defect, waarbij door Datreco echter geen defect geconstateerd kan worden.
H. Als er zich softwarematige problemen voordoen op systemen die aangekocht zijn zonder geïnstalleerde software en/of driver software.
10.5 Door reparatie en/of vervanging van een artikel gaat de garantietermijn niet opnieuw lopen. Op uitgevoerde reparaties wordt drie (3) maanden garantie gegeven
10.6 Datreco hanteert een 14 dagen niet goed, geld terug garantie. Datreco vergoed of stort dan het volledige aankoop bedrag terug van het desbetreffende product. Kosten welke gemaakt zijn voor het retourneren van het product (verzendkosten en/of transactiekosten) komen in dit geval voor rekening van de klant. Hierbij behoeft de klant geen reden op te geven wanneer het product niet voldoet aan de eisen of wensen van de klant.
Artikel 11 Handelsmerk
11.1 De fabrieks- of handelsmerken dan wel de type- garantie- of identificatienummers of tekens, die op de door Datreco afgeleverde zaken zijn aangebracht, mogen niet verwijderd, beschadigd of gewijzigd worden. Dit leidt onherroepelijk tot het vervallen van de garantie.
Artikel 12 Aansprakelijkheid
12.1 De aansprakelijkheid van Datreco blijft ten alle tijden beperkt tot de hoogte van het factuurbedrag van de betreffende levering.
12.2 Voor enige directe of indirecte schade waarvoor Datreco in deze voorwaarden de aansprakelijkheid niet uitdrukkelijk heeft aanvaard zal Datreco niet aansprakelijk zijn, behoudens schade veroorzaakt door opzet of grove schuld of nalatigheid aan de zijde van Datreco.
12.3 De afnemer vrijwaart Datreco te dezer zake tegen alle aanspraken van derden.
Artikel 13 Overige bepalingen
13.1 In geval afzonderlijke in deze algemene voorwaarden opgenomen bepalingen geheel of gedeeltelijk hun werking zouden verliezen, zal dit geen consequenties hebben voor de geldigheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden.